Jo
ensimmäisenä päivänä kylään saapuessani kiinnitin huomiota ihmisten
rauhalliseen olemukseen. Vaikka päivä olisi kuinka täynnä töitä ja tehtäviä, on
heillä aina pysähtyä keskustelemaan ja hörpätä kuppi kuumaa teetä. Kulkiessa
läpi basaarin saat teekutsuja vähintään joka toisesta talosta. Voit viettää
vaikka koko päivän seuraten talon touhuja teekuppi kädessäsi. Uusia ihmisiä
liittyy mukaan teepiiriin ja toiset lähtevät jatkamaan askareitaan. Koko ajan
työt ja tehtävät sujuvat eteenpäin mutta milloinkaan ei ole kiireen tuntu.
Jokainen lyhyt tai pitkä teehetki on kuin juhla arjen keskellä!
|
Didi tekee Lipniä, eli maalaa saven ja häränlannan seoksella seinää |
Ihmiset
ottavat sinut nopeasti omakseen ja osaksi perhettään. James auttoi paikallista
miestä, joka oli kaatunut pyörällään ojaan Gorkhan ja Ghyampesalin välillä. Tie
on minun mielestäni ajokelvottomassa kunnossa, mutta niin sitä vain käytetään
joka päivä ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Viimein kun James saapui
naapurimme kanssa asunnolle, oli ilon ja juhlimisen hetki. James on nyt
naapurin veli ja minä sisko. Nepalilaisessa kulttuurissa itseä vanhempaa naista
kutsutaan kohteliaasti Didiksi (isosiskoksi) tai Amaksi (äidiksi) ja vanhempaa miestä Daaiksi
(vanhempi veli) tai Baa/Buwaaksi (isäksi). Meillä on oma naapurin Tika-Didi!
Tällaiselle huonon nimimuistin omaavalle tilanne on ihanteellinen; minulle kylä
on täynnä Didejä, Amoja, Daiija ja Baaita! Kyläläiset ovat ylpeitä kun olen
niin kohtelias, kun taas todellisuudessa en vain muista nimiä! Sukunimi onkin sitten helpompi muistaa, sillä sukunimi kertoo mistä heimosta/kastista olet. Didin oikea nimi on tika Gurung.
|
Jayntee, James ja Didi |
Kyläläiset
kutsuvat kilpaa luokseen päivälliselle, mikä tarkoittaa samalla koko sukuun
tutustumista ja kestää koko illan. Saat nähdä kaikki talot, huoneet, eläimet,
koulutodistukset ja valtavan liudan eri-ikäisiä lapsia. Jokainen haluaa
tutustua juuri sinuun ja saada vastaukset samoihin kysymyksiin, joihin olet
vastannut jo niin monta kertaa että osaat ne ulkoa.
Sain
viime jouluna pojaltani lahjaksi kameran, joka on täällä osoittautunut taivaan
lahjaksi. Olen vierailuiden aikana ottanut lukemattomia kuvia ihmisistä ja saanut
heidät onnelliseksi omien kasvojensa näkemisestä. Hyvin harvassa kodissa on
peiliä, enkä ole nähnyt peilejä lounaspaikoissa tai myymälöissäkään. Kun kaivan
kameran esiin, syntyy ympärilleni naurusta kihertävä ihmismuuri.
|
Somundra ja Babu |
Chance
for Change projektissa on mukana monia nepalilaisia nuoria ja yksi heistä on
kaksikymppinen nuori mies Takur Ganderbha.Saimme kaikki kutsun hänen lapsensa
riisinsyöttöseremoniaan. Pienokaiset ovat rintaruokinnalla puolivuotiaaksi
saakka, jolloin heille järjestetään riisinsyöttöseremonia jonka jälkeen vasta lapsi saa
virallisesti alkaa syömään riisiä. Tämä seremonia oli yksi osoitus siitä,
kuinka tärkeää riisi on tälle kulttuurille! Seremonian tarkan ajankohdan
kellonaikoineen kertoo astrologi kuukalenteria apunaan käyttäen. Tällä kertaa
seremonian ajankohta Babu-vauvalle oli määritelty aamuun kello 6.30 päivälle
jolloin businessmiesten delegaatio saapui helikopterilla kello 10.00.
|
Andy seremoniassa |
|
ja minä laitan tikka |
Seremonian
aikana pienokainen ja muutama sukuun kuuluva lapsi istuvat rinnakkain edessään
riisikulho, astia punaista jauhetta sekä kukan terälehdistä tehtyä murskaa
Tikkaa (merkki, joka laitetaan otsaan tuomaan hyvää onnea) varten ja astia
lahjoja varten. Jokainen vieras laittaa lapsille Tikkan (otsaan merkin
punaisella värillä), antaa käteen pienen summan rahaa ja kuvainnollisesti
syöttää vauvalle riisiä. Syöttäminen ei tapahdu oikeasti, riisi ainoastaan
viedään sormin vauvan huulille. Riisinsyöttöseremoniasta yhdentoista päivän
päästä lapselle voidaan antaa nimi. Seremonian lopuksi lapsilla on otsassaan
valtava punainen kuhmurainen möykky, joka peittää koko otsan. Itse olen saanut
tikan otsaani jo niin monta kertaa, että otsanahan uurteet ovat imeneet
itseensä hennon punertavan sävyn.
|
Lasten tikat vasta alkuvaiheessaan |
Takur ja
hänen sukunsa kuuluvat Ganderbha heimoon, joka on yksi ”untouchables” eli
kastittomista. Ganderbhat ovat perinteisesti muusikoita. Kaikki Kathmandun
Thamelissa käyneet ovat törmänneet näihin katusoittajiin, joilla suurimmalla
osalla on viulua hämärästi muistuttava puinen soitin. Muusikoiden tehtävänä on
perinteisesi ollut soittaa kadulla uusille kylään saapuville ihmisille. Jos
pysähdyt ja kuuntelet soittamisen loppuun saakka, kuuluu sinun maksaa
soittajalle korvaus.
Perheen miehet ikään katsomatta osallistuivat soittamiseen ja iloitsemiseen. Perheen ainoa virallinen katusoittaja enää on isä, yhdeksästä pojasta kolme työskentee opettajina ja muut yrittävät saattaa koulutuksensa loppuun. Gandebha-kylän kaikki savimajat ovat perheeseen kuuluvien omistuksessa. Siisti pieni kylä, jossa raikaa nauru, ihmiset iloitsevat ja toivo paremmasta elää vahvana.
|
Musisointi alkamassa, isällä kädessään se kuuluisa soitin |
Riisinsyöttöseremonian
lopuksi söimme hedelmiä, joimme lasillisen raksia eli riisiviinaa, kuuntelimme
perheen soitantaa ja tanssimme.
Ei siis
hullumpi tapa aloittaa kiireisen päivän aamu. Syksymmällä siirryn
työskentelemään Pokharaan, jossa Takurin veljen häät järjestetään. Sain jo
kutsun niihin juhliin ja lupauksen että juhlat tulevat olemaan isot. Kyseessä
on perheen viimeinen naimisiin menevä poika kaikkiaan yhdeksästä veljeksestä!
Kaikki veljessarjan muut avioliitot ovat järjestettyjä, Takur vaimonsa kanssa
kuuluu siihen kymmeneen prosenttiin nepalilaisista, jotka menivät naimisiin
rakkaudesta.
|
Ja niin me tanssittiin |
Nepalin kalenterivuoden aikana tapahtuu monta erilaista juhlaa, joiden ajankohta kullekin vuodelle määräytyy astrologisen kalenterin mukaan. Nämä ihmiset ovat hyviä myös järjestämään juhlan minkä tahansa syyn vuoksi. Kun delegaation saapuminen lähestyi, pöhisi lähes joka talossa raksi-viinapönttö. Raksi on riisistä valmistettua kotipolttoista alkoholia, joka kuuluu jokaiseen juhlaan.
|
Raksi pöhisee |
|
Delegaatio saapuu |
Delegaation saapuessa helikoptereilla, oli koko kylä yli tuhannen oppilaan voimin vastassa vieraita. Newari heimoon kuuluvat esiintyjät järjestivät meille mahtavan shown.. ja jälleen kerran jokaisen otsaan lätkäistiin punainen tika..
|
Gyampesalin kyläaukio ja Newarien esitys |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti