sunnuntai 2. syyskuuta 2012

Aina on aikaa yhteen juhlaan

Jo ensimmäisenä päivänä kylään saapuessani kiinnitin huomiota ihmisten rauhalliseen olemukseen. Vaikka päivä olisi kuinka täynnä töitä ja tehtäviä, on heillä aina pysähtyä keskustelemaan ja hörpätä kuppi kuumaa teetä. Kulkiessa läpi basaarin saat teekutsuja vähintään joka toisesta talosta. Voit viettää vaikka koko päivän seuraten talon touhuja teekuppi kädessäsi. Uusia ihmisiä liittyy mukaan teepiiriin ja toiset lähtevät jatkamaan askareitaan. Koko ajan työt ja tehtävät sujuvat eteenpäin mutta milloinkaan ei ole kiireen tuntu.

Jokainen lyhyt tai pitkä teehetki on kuin juhla arjen keskellä!
Didi tekee Lipniä, eli maalaa saven ja häränlannan seoksella seinää
Ihmiset ottavat sinut nopeasti omakseen ja osaksi perhettään. James auttoi paikallista miestä, joka oli kaatunut pyörällään ojaan Gorkhan ja Ghyampesalin välillä. Tie on minun mielestäni ajokelvottomassa kunnossa, mutta niin sitä vain käytetään joka päivä ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Viimein kun James saapui naapurimme kanssa asunnolle, oli ilon ja juhlimisen hetki. James on nyt naapurin veli ja minä sisko. Nepalilaisessa kulttuurissa itseä vanhempaa naista kutsutaan kohteliaasti Didiksi (isosiskoksi) tai Amaksi (äidiksi) ja vanhempaa miestä Daaiksi (vanhempi veli) tai Baa/Buwaaksi (isäksi). Meillä on oma naapurin Tika-Didi! Tällaiselle huonon nimimuistin omaavalle tilanne on ihanteellinen; minulle kylä on täynnä Didejä, Amoja, Daiija ja Baaita! Kyläläiset ovat ylpeitä kun olen niin kohtelias, kun taas todellisuudessa en vain muista nimiä! Sukunimi onkin sitten helpompi muistaa, sillä sukunimi kertoo mistä heimosta/kastista olet. Didin oikea nimi on tika Gurung.
Jayntee, James ja Didi
Kyläläiset kutsuvat kilpaa luokseen päivälliselle, mikä tarkoittaa samalla koko sukuun tutustumista ja kestää koko illan. Saat nähdä kaikki talot, huoneet, eläimet, koulutodistukset ja valtavan liudan eri-ikäisiä lapsia. Jokainen haluaa tutustua juuri sinuun ja saada vastaukset samoihin kysymyksiin, joihin olet vastannut jo niin monta kertaa että osaat ne ulkoa.

Sain viime jouluna pojaltani lahjaksi kameran, joka on täällä osoittautunut taivaan lahjaksi. Olen vierailuiden aikana ottanut lukemattomia kuvia ihmisistä ja saanut heidät onnelliseksi omien kasvojensa näkemisestä. Hyvin harvassa kodissa on peiliä, enkä ole nähnyt peilejä lounaspaikoissa tai myymälöissäkään. Kun kaivan kameran esiin, syntyy ympärilleni naurusta kihertävä ihmismuuri.
Somundra ja Babu
Chance for Change projektissa on mukana monia nepalilaisia nuoria ja yksi heistä on kaksikymppinen nuori mies Takur Ganderbha.Saimme kaikki kutsun  hänen lapsensa riisinsyöttöseremoniaan. Pienokaiset ovat rintaruokinnalla puolivuotiaaksi saakka, jolloin heille järjestetään riisinsyöttöseremonia jonka jälkeen vasta lapsi saa virallisesti alkaa syömään riisiä. Tämä seremonia oli yksi osoitus siitä, kuinka tärkeää riisi on tälle kulttuurille! Seremonian tarkan ajankohdan kellonaikoineen kertoo astrologi kuukalenteria apunaan käyttäen. Tällä kertaa seremonian ajankohta Babu-vauvalle oli määritelty aamuun kello 6.30 päivälle jolloin businessmiesten delegaatio saapui helikopterilla kello 10.00.
Andy seremoniassa
ja minä laitan tikka
Seremonian aikana pienokainen ja muutama sukuun kuuluva lapsi istuvat rinnakkain edessään riisikulho, astia punaista jauhetta sekä kukan terälehdistä tehtyä murskaa Tikkaa (merkki, joka laitetaan otsaan tuomaan hyvää onnea) varten ja astia lahjoja varten. Jokainen vieras laittaa lapsille Tikkan (otsaan merkin punaisella värillä), antaa käteen pienen summan rahaa ja kuvainnollisesti syöttää vauvalle riisiä. Syöttäminen ei tapahdu oikeasti, riisi ainoastaan viedään sormin vauvan huulille. Riisinsyöttöseremoniasta yhdentoista päivän päästä lapselle voidaan antaa nimi. Seremonian lopuksi lapsilla on otsassaan valtava punainen kuhmurainen möykky, joka peittää koko otsan. Itse olen saanut tikan otsaani jo niin monta kertaa, että otsanahan uurteet ovat imeneet itseensä hennon punertavan sävyn.
Lasten tikat vasta alkuvaiheessaan
 Takur ja hänen sukunsa kuuluvat Ganderbha heimoon, joka on yksi ”untouchables” eli kastittomista. Ganderbhat ovat perinteisesti muusikoita. Kaikki Kathmandun Thamelissa käyneet ovat törmänneet näihin katusoittajiin, joilla suurimmalla osalla on viulua hämärästi muistuttava puinen soitin. Muusikoiden tehtävänä on perinteisesi ollut soittaa kadulla uusille kylään saapuville ihmisille. Jos pysähdyt ja kuuntelet soittamisen loppuun saakka, kuuluu sinun maksaa soittajalle korvaus.

Perheen miehet ikään katsomatta osallistuivat soittamiseen ja iloitsemiseen. Perheen ainoa virallinen katusoittaja enää on isä, yhdeksästä pojasta kolme työskentee opettajina ja muut yrittävät saattaa koulutuksensa loppuun. Gandebha-kylän kaikki savimajat ovat perheeseen kuuluvien omistuksessa. Siisti pieni kylä, jossa raikaa nauru, ihmiset iloitsevat ja toivo paremmasta elää vahvana.
Musisointi alkamassa, isällä kädessään se kuuluisa soitin
 Riisinsyöttöseremonian lopuksi söimme hedelmiä, joimme lasillisen raksia eli riisiviinaa, kuuntelimme perheen soitantaa ja tanssimme.  Ei siis hullumpi tapa aloittaa kiireisen päivän aamu. Syksymmällä siirryn työskentelemään Pokharaan, jossa Takurin veljen häät järjestetään. Sain jo kutsun niihin juhliin ja lupauksen että juhlat tulevat olemaan isot. Kyseessä on perheen viimeinen naimisiin menevä poika kaikkiaan yhdeksästä veljeksestä! Kaikki veljessarjan muut avioliitot ovat järjestettyjä, Takur vaimonsa kanssa kuuluu siihen kymmeneen prosenttiin nepalilaisista, jotka menivät naimisiin rakkaudesta.
Ja niin me tanssittiin
Nepalin kalenterivuoden aikana tapahtuu monta erilaista juhlaa, joiden ajankohta kullekin vuodelle määräytyy astrologisen kalenterin mukaan. Nämä ihmiset ovat hyviä myös järjestämään juhlan minkä tahansa syyn vuoksi. Kun delegaation saapuminen lähestyi, pöhisi lähes joka talossa raksi-viinapönttö. Raksi on riisistä valmistettua kotipolttoista alkoholia, joka kuuluu jokaiseen juhlaan.
Raksi pöhisee
Delegaatio saapuu
 Delegaation saapuessa helikoptereilla, oli koko kylä yli tuhannen oppilaan voimin vastassa vieraita. Newari heimoon kuuluvat esiintyjät järjestivät meille mahtavan shown.. ja jälleen kerran jokaisen otsaan lätkäistiin punainen tika..
Gyampesalin kyläaukio ja Newarien esitys
Businesdelegaation saapuessa kylään järjestivät Newari-heimoon kuuluvat esiintyjät upean tanssi- ja musiikkispektaakkelin, jota oli seuraamassa koko kylä yli tuhannen oppilaan keralla.
Tanssijat
kuvausryhmä kulki mukana kaikkialla
Hikeä, tikka ja juhlallisuudet jatkuu



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti