|
Lento Pokharasta Kathmanduun |
Kymmenen päivää Kopanin luostarissa Kathmandussa Nepalissa
on nyt takana.
|
Luostarialue alkaa |
Luostarialue on kuin huippuhotellin suuri suojattu pihamaa,
ainoastaan sillä erotuksella, että puutarhasta löytyy buddhalaisuuden pyhiä temppeleitä ja muistomerkkejä. Kauniit kukkaistutukset ja loisteliaat rakennukset asettuvat soljuvasti
teiden ja polkujen varsille luoden rauhoittavan ja rentouttavan ympäristön.
Olin etukäteen psyykannut itseäni ja valmistautunut elämään pimeässä keskiaikaisessa kivilinnoituksessa, aivan kuten Heinrich Harrer kuvaa Tiibetin Buddhalaisuuden kotipaikkaa Potalaa kirjassaan "Seven Years in Tibet". Kun munkki avasi huoneeni oven ja laittoi valot päälle, tunsin kuinka hartiat rentoutuivat ja mieli huokasi tyytyväisyydestä. Onnekseni luostari oli tehnyt virheen varaukseni kanssa ja sain yhden hengen
huoneen omalla suihkulla ja vessalla varustettuna. Pokharan kodissa on kyykkyvessa ja jääkylmä suihku, joten
posliinin kosketus ja lämmin suihku olivat länsimaalaista luksusta. Iloinen yllätys oli myös alueen, tilojen ja huoneiden siisteys ja moderni varustus.
|
Puutarhan ja Stupan takana oli minun 10 päivän yksiöni |
|
Laman polttohautauspaikalle rakennettu loistelias Stupupa |
|
Uusi Stupa rakenteilla |
|
Poppia lauleskeleva nuori käsityön ammattilainen yksityiskohtien kimpussa |
Ohjelma
olisi ollut tiukka, jos sitä olisi noudattanut kirjaimellisesti; aamukuudesta iltayhdeksään. Minä taisin
ottaa tämän enemmän henkisenä ja fyysisenä "kylpylälomana" kuin tiukkana kurssituksena buddhalaisuuteen. Elin jokaisen päivän oman aikatauluni mukaan. Luennot, meditoinnit, keskustelut, vierailu nunnaluostariin, pyhäinjäännösten näkeminen ja koskettavimpana munkkien aamuhetkeen Pujaan osallistuminen antoivat kyllä kaiken sen, mitä pystyin juuri nyt vastaanottamaan.
Luostariin saapumista edelsi muutama tiukka
päivä palaverointia ja ideointia pomojen ja muiden vapaaehtoisten kanssa, joten
käytin aikani luostarissa tehokkaasti nukkuen mahdollisimman paljon; omassa rauhassa,
viileässä huoneessa. (täällä jatkuvat helteet edelleen!) Omalla ajallani tutustuin myös kirjojejen kautta Lama Yesheen sekä hänen tekstiensä kautta itseeni.
|
Luokkatila |
|
Opettajanunnan pöydän takana on yhden hänen opettajansa kuva (Dalai Lama) |
Miksi sitten ajauduin tänne luostariin? Enhän ole koskaan
ollut mitenkään yltiöuskonnollinen, enkä sitä varmasti ainakaan julkisesti. Joku
voisi sanoa että henkisyyden tutkiminen kuuluu keski-ikään ja minä tuohon
kategoriaan tai että johan oli aikakin. Oli sitten syvällisin syy mikä tahansa, alkuinnostuksen sain viime
vuoden KAPUA reissulla. Vuoristo-oppaamme, sherpat, olivat buddhalaisia ja
heistä yksi erittäin antaumuksellinen. Maahan ja kulttuuriin hyvällä tapaa hurahtaneena
vaikutuin kovasti buddhalaisten oppaidemme maailmankatsomuksesta,
rauhallisuudesta ja heistä huokuvasta aidosta auttamisen ilosta.
|
Aamu Puja ("rukoushetki"), me ja munkit |
|
päätemppeli hetki ennen pujaa ja munkkien saapumista |
|
Tässä luetaan rukousta minulle läheiselle ihmiselle aamun rukoushetkessä |
KAPUA reissun pääopas
Mandalan Kalle lisäksi kertoili otollisella hetkellä, korkealla vuoristossa Tengbotsen luostarissa,
Samsara-maalauksen tarinan ennen temppelin sisälle siirtymistä. Luostarin takana siinsivät auringon nousun loistossa Mount
Everest ja Ama Dablam, edellisenä
päivänä vuoristoleipomossa nautittu omenapiirakka ja cappucino hivelivät vielä vatsalaukun
nukkapintaa. Kiinnostuksen siemen oli sieluun kylvetty.
|
Ihmettelemässä Nunnaluostarin hiekasta tehtyä Mandalaa |
|
Nunnaluostarin Samsara-seinämaalaus |
Tutkin etukäteen vuoden mittaan joitain buddhalaisuuteen liittyviä kirjoja ja
vertailin eri uskontojen eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia. Löysin paljon
enemmän samankaltaisuuksia ja itselleni, kultaisen keskitien kulkijalle sopivaa jokaisesta uskonnosta.
All major religious
traditions carry basically the same message, that is love, compassion and
forgiveness the important thing is they should be part of our daily lives.
Dalai Lama
|
Laman "työkalut" |
Kymmenen päivän matka läpi opetusten ja meditaatioiden ei
sujunut kivuitta; koetuksella olivat niin mieli kuin pakaralihakset.
Risti-istunnassa lattialla tyynyn päällä istuminen ei ole minun kokoluokan
ihmiselle mitään kevyttä hommaa. Onnekseni 128:sta ympäri maailmaa saapuneesta osallistujasta kuuluin enemmistöön
lihas- ja nivelvaivojeni kanssa. Tauoilla ja iltaisin venyteltiin ja joogattiin
ahkerasti, jotta jaksettaisiin taas istua rentoutuneesti vastaanottaen annettu tieto. Jostain syystä buddhalaisuus kiinnostaa nuoria, urheilullisia ihmisiä, joten mukana oli monta vuorikiipeilijää, joogaajaa, hierojaa ja kiropraktikkoa; jokainen auttoi toistaan tavallaan kuluneen kymmenen päivän aikana.
Monen opetetun asian kohdalla nyökyttelin: ”kyllä,
kyllä, samaa mieltä”, mutta jotkut aiheet sujahtivat pään yli kuin yliäänilentokone; kaukana
avaruuden rajoilla.
|
Tutkimassa pyhänjäännöksiä |
|
Laman polttohautauksesta jäljelle jääneitä pyhäinjäännöksiä |
Muistin jo ennen saapumistani Dalai Laman sanoneen, että
jokaisen pitäisi pitäytyä siinä uskossa, johon on kasvanut ja johon on
kastettu. Toinen mieltäni pyörittänyt lause oli Lama Yeshen: ””I´m Buddhist”, ”I´m
Hindu”, ”I´m Christian” or whatever. It doesn´t matter what we are; each of us has to find the path that
suits us as individuals.” En ollut lähtenyt hakemaan itselleni uskontoa,
uskon vahvistusta tai herätystä vaan tutustumista Buddhalaisuuteen, silti koin matkan hyvällä tavalla henkisenä ja ajatuksia herättävänä. Ei kai ole väärin sanoa, että luostarivierailu toimi henkisenä kylpylänä? Nyt palaan arkimaailman kiireiseen hyrinään sopivasti herätettynä ja sopivasti levänneenä.
This is my simple
religion. There is no need for temples; no need for complicated philosophy. Our
own brain, our own heart is our temple; the philosophy is kindness.
Dalai Lama
|
Joskus joku asia vain on tärähtäneen kaunista! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti