lauantai 18. toukokuuta 2013

LIIMATAN TAIVAL

Kevät on vain aina yhtä ihanaa aikaa minun työssäni: talon täyttävät asiakkaiden lisäksi ystäviksi tulleet keikkaoppaat ja kaiken tämän lisäksi luonto avaa uuden tuoreen sivun tarinastaan. Kevään töihin myös kuuluvat reittien tarkistukset...

Talven jäljiltä polkujen päälle on kaatunut lisää puita ja reittimerkintöjä on kadonnut. Kevättulvan ansiosta polku on vielä tähän aikaan vuodesta paras kulkea vaelluskengillä. Osa rantapoluista on tulvan alla ja soiset kohdat normaaliakin haastavammat. Mikään edellä mainituista ei kuitenkaan vie pois patikoinnin iloa! Käen kukunta siivitti kävelyä kesään heräävässä metsässä.

Tuoksuttelen vieläkin housun lahkeista leijuvaa suopursun tuoksua ja makunystyrät fiilistelevät koivun hiirenkorvien jälkimaun huumassa. Tänä vuonna reitin patikointi päättyi kuitenkin uiton tammelle. Patikoinnin aikana näimme hämmentävän paljon käärmeitä ja mukan ollut koirani ei ollut oppinut aikaisemmasta yhteenotosta käärmeen kanssa. Nyt kun itse hehkun auringon jälkilämpöä, toipuu koirani hitaasti kyyn puremasta.

Ylitimme salmen, vasemmalla Ylä-Keyritty, oikealla Syrjä-Keyritty

Uiton tammella, kuvan ottamisen jälkeen matka katkesi koirani kyyn puremaan

Reittiselostus Pohjois-Savon retkeilykarttasivulta!

Liimatan taival eli Ylä-Keyrityn järven kierto on maisemiltaan monipuolinen polku, joka lähtee Metsäkartanolta ja kiertää järven Holinrotkon kautta. Tulomatkalla on kauniita harju-, puronvarsi- ja järvenrantamaisemia. Polulla kuljet osittain entisiä uitto- ja metsästys polkuja pitkin sekä mm. venäläisten 1900-luvun alussa rakentamien juoksuhautojen kautta. Polun varrella on kapulalossi ja useita taukopaikkoja.
Opasteet ja merkinnät: Punaoranssein pantamerkinnöin puissa/paaluissa ja risteysviitat.
Pituus: 23 km
Vaikeusaste: Helppo, Holinrotkossa vaikea.
Kiertosuunta: Myötäpäivään Metsäkartanolta kohti Holinrotkoa
Reittiselostus:
Lähde Metsäkartanolta purupolkua pitkin Metsäkämpän ohi kohti Holinrotkoa. Metsäautotien (1,5 km) jälkeen kuljet puron yli Holinrotkoon. Ennen tielle saapumista on melko jyrkkää nousua n. 250 m. Kulje n. 300 m Nurmes-tietä ja poikkea oikealle taivaltaen aluksi vanhaa miilupolkua nuoressa mäntymetsässä.

Kaivonlammen harjanteella huomaa kaunis lampi oikealla. Jatka vanhaa tienpohjaa, josta tulet pian luonnontilaisen puronvarsikuusikon läpi järvenrantaharjanteelle. Keväällä aivan järven rannassa tulvii, minkä vuoksi rannassa on myös kiertoreitti. Nouse puronvartta pitkin Keyritynniemen tielle. Jatka 1,5 km Keyritynniemen kauniin maiseman kautta kapulalossilla seilaten Härköniemeen. Jälleen tulvaa varten on kiertoreitti. Härköniemestä jatka ikivanhaa polkua oikealle metsäautotielle 0,5 km.

Seuraa järvenrannan männikkökangasta, käänny  vasemmalle mm. venäläisten 1900-luvun alussa käyttämää polkua pitkin juoksuhaudoille ja sieltä vanhaa uitto- ja savottapolkua myötäillen uiton tammelle. Tammen jälkeen jatka (tulvan aikaan kiertoreittiä) järvenrantaa pitkin. Matkan varrella on mm. Ylimmäisen Apulaisen lohilammen levähdyspaikka. Sen jälkeen saavut Metsäkartanontielle, jota kuljet 1,3 km, ja poikkeat metsäpolulle. Polku kulkee osan matkaa Erä- ja luontopolku I:n reittiä. Matkan varrella on lähde, josta voit hörpätä vettä. Pian ylität jälleen Metsäkartanontien ja saavut pian Metsäkartanon hienolle hiekkarannalle.