torstai 9. toukokuuta 2013

BHUTAN, huhtikuu 2013

Bhutanilla on hyvin mielenkiintoinen ja kirjava historia. Tällä kertaa blogissani käsittelen kuitenkin enemmän päiväkirjanomaisesti matkamme rytmiä. Maa on jokaisen euron ja hikipisaran arvoinen, jonka siellä kulutat!

TÄSSÄ MUUTAMA BHUTAN FAKTA
 (cicerone Bhutan opas, Lonely Planet Bhutan opas ja Wikipedia):
- n. 700 000 asukasta
- Kieli Dzongkha
- Valuutta Bhutanin ngultrum
- yli 90% väestöstä buddhalaisia
- Monarkia vuodesta 1907 vuoteen 2008, jolloin syntyi perustuslaillinen monarkia
- Ennen vuotta 1960 maassa ei ollut teitä, kouluja, sähköä eikä näinollen radiota, televisiota jne.
- Maailman viimeinen maa, jossa aloitettiin televisiolähetykset ja nekin 1998 jalkapallon MM-kisojen takia!
- Työssäkäyvillä kansallispukupakko
- Maahan matkustavien täytyy maksaa 200-250 euroa/ vuorokausi, maksu tosin sisältää kaiken muun kuin
   juomat. Matkailijoiden määrä on vuosittain rajallinen
-  Maa ei mittaa bruttokansantuotta vaan bruttokansanonnea: GNP = Gross National Happinessa
- Luonto ja luonnon suojeleminen on hyvin tärkeää: muovikassit ovat kiellettyjä, autoista mitataan vuosittain
  pakokaasupäästöjen pitoisuudet ja teollisuuden rakentaminen on voimakkaasti rajoitettua, mistä johtuen
  Bhutan on riippuvainen tuontitavaroista. Ainoa maahan lentävä lentoyhtiö on Bhutanilainen Drukair, jolla on
  vain viisi ulkomaille lentävää konetta
- Maa ansaitsee tulonsa nykyään vesivoimasta ja turimista
Oppaamme miehen kansallisasussa ja kollegansa naisen kansallisasussa (värejä ja kuvioita saa olla monenlaisia)
MATKAKUVAUS
PÄIVÄ 1
Kohtaaminen Helsinki-Vantaan lentokentällä ja lento Delhiin, josta olin lentänyt vasta pari viikkoa aiemmin takaisin Suomeen...

Qutab minareetti

PÄIVÄ 2
Lennon laskeuduttua siirryimme hotellille, jossa aamiainen, lepoa ja virkistäytymistä. Lounas ja syöksyminen Delhin loputtomiin nähtävyysmahdollisuuksiin; me kävimme tutustumassa Jama Moskeijaan, India porttiin, presidentin taloon ja Qutab minareettiin. Iltapäivä kului nopeasti ja bussin ikkunasta pystyi pääsemään vähän sisälle Intian niin ihanaan kulttuuriin, värikkyyteen ja kulkuneuvojen kijavuuteen. Mieli jo kaikilla määränpäässä!

PÄIVÄ 3
Kamelin ohitus Delhissä
Bhutanin ainoa kansainvälinen lentokenttä sijaitsee Parossa yli kahden kilometrin korkeudessa. Kenttää pidetään yhtenä maailman vaarallisimpana. Meille kenttä avasi pilviverhonsa vasta muutaman tunnin Intian välilaskun jälkeen. Lentokoneesta oli täydelliset näkymät maailman korkeimmille vuorille, joten edestakainen lentäminen ei haitannut suuremmin ketään. Everestin näkeminen mistä tahansa suunnasta käsin on aina sydäntä sykähdyttävää.
Paikallisoppaamme, tuttavalisesti Santtu, vei meidät iltapäiväksi nähtävyyskierrokselle, jotta matkustamisesta jäykistyneet jäsenet olisivat valmiimpia muutaman päivän päästä alkavalle vaellukselle.
Kävimme katsomassa Paron linnoitusta ja museota, josta aloittaisimme muutaman päivän päästä vaelluksemme. Pieneltä ja rauhalliselta tuntuva kaupunki sai ryhmämme jo heti nyökkäilemään tyytyväisenä matkavalinnastaan. Leppoisuus huokui sekä ihmisistä, rakennetusta ympäristöstä että luonnosta. Delhin äänten, saasteiden ja ihmispaljouden jälkeen olimme saapuneet omastakin mielestämme maailman viimeiseen Shangri-Lahan.
Siellä niitä on: "Isoja Ryppyjä"
PÄIVÄ 4
Akklimatisoitumispäivä vietettiin kiipeämällä kallionkielekkeelle rakennettulle "Tiikerin pesälle" eli Taktsang Palphug (3120m) luostariin. Kilometrin nousu ylös oli kaiken vaivan arvoinen! Saimme myös paikallisoppaamme haukkomaan henkeään, kun Taunon GPS:n kartan reittikuva muistutti Buddhan korvaa. Kaikkiin Bhutanin luostareiden perustamispaikkaan liittyy joku pyhä legenda; täällä Guru Ringpoche oli tarun mukaan lentänyt tiikerinaaraan selässä kallionkielekkeelle, meditoinut luolassa ja nähnyt kahdeksan pyhää buddhan manifestoa. En kyllä vielä nytkään kuvia katsellessa voi kuvitella sitä työn määrää tai loukkautuneiden tai kuolleiden rakentajien määrää mitä tähän korkealla kallionkielekkeellä sijaitsevaan rakennuksen rakentamiseen on käytetty.
Minä matkalla tiikerin pesälle
Taktsang Luostari eli Tiikerin pesä
Buddhan korva-reitti! (Taunon ottama reitti ja kuva)
PÄIVÄ 5
Drukpath vaellus alkaa
Kansallismuseolta (2450m) leiripaikkaan Jele Dzong luostarin alapuolelle (3436m)

Tapaamme aamulla mukaan lähetevän henkilökunnan ponien ja hevosten kera. Meitä on viisi, mukaan lähtee neljä henkilökunnan jäsentä ja 12 eläintä... Aivan kuin keskiajan retkikunnat konsanaan! Lähes kilometrin nousun aikana maisema vaihtui omenalehdoista suurten puitten varjojen alta avoimpaan vuorstomaisemaan. Leirimme sijaitsi reittimme syrjäisimmän, Jele Dzongin, alapuolella.

JELE DZONG
on vierailun arvoinen, ei ainoastaan akklimatisoitumisen vuoksi. Pilvettömänä päivänä luostarin pihalta olisi nähnyt Tiibetin rajan lumihuippuiset vuoret, myös Jhomolharin (7315m). Dzongissa, luostarin ja linnoituksen yhdistelmässä asuu vain muutama munkki ja munkkioppilas. Dzongia on kunnostettu viime vuosina, mutta rakennuksesta näkee vielä luonnovoimien jäljet. Katto pysyy paikallaan maahan saakka kiinnitettyjen rautakaapeleiden ansiosta. Vierailimme alueella viiden aikaan iltapäivällä, jolloin munkeilla oli alkamassa iltaseremonia ja meidät kutsuttiin sisälle. Seremonian kuuntelemisen lisäksi pääsimme pelaamaan noppapeliä, jossa jokainen sai heittää kahta noppaa. Noppien yhteistulos kertoo kuinka onnekas olet. Meidän ryhmästä yksi henkilö sai luvun yhdeksän, mikä on onnekkain luku. Tämä luostari oli matkan jälkeen mielestämme eniten lahjoitusten arvoinen!

PÄIVÄ 6

Jele Dzongilta (3436m) Tshokamiin (3935m)

Telttaan tuodun teen, aamupaakkaamisten ja keittiötiimimme loihtivan hyvän aamiaisen jälkeen päivän matka alkoi uudella kiipeämisellä Jele Dzongiin, missä näimme munkkioppilaiden heittävän perinteistä tikkapeliä. Munkit eivät saa harrastaa kansallisurheilua jousiammuntaa, joten he ovat kehittäneet aikojen saatossa itselleen korvaavan tikanheittopelin.
Tikka
Heitto lähtee

PÄIVÄ 7
Thokamista (3962m) Jane Tshohon (3956m)
Yöllä satanut lumi valaisi maisemaa, kun aamiaisella saimme kuulla että pääsemme sittenkin toteuttamaan alkuperäisen reittimme. Viime viikkojen lumisade oli tehnyt tilanteen muuleille hankalammaksi, joten tiesimme jo liikkeelle lähtiessämme että leirimme tulee olemaan alunperin suunnteltua kauempana, joten pävästä tulee kestoltaan trekin raskain.
Jokaisen päivän reitti alkoi lihaksia lämmittävällä nousuosuudella. tänäänkin nousimme pieneen solaan ja pääsimme yli neljään kilometriin. Kumpuileva reitti oli maiseltaan aikaisempia päiviä avarampi, joten näimme kävellessämme laakson toisella puolella kulkevan seuraavan päivän lumisen reitin. Reitti muuttui aikaisemmasta tasaisesta polusta kivisemmäksi sekä lumisemmaksi ja vaikeutti hieman matkantekoa. Lounastauolla näimme ensimmäistä kertaa jakkeja lähempää. Laskeuduimme viettämään yötä järven rannalle, jakinajajien leiriin. Kaikki leiripaikat ovat vielä nykyäänkin jakinajajien käytössä. Me olimme niin aikaisin vuodesta liikkeellä, että jakit ajajieen olivat vielä alempana vuoristossa. Kaikki olivat tyytyväisiä päivän päättymiseen ja levon mahdollisuuteen. Mikään ei piristä moraalia niin hyvin kuin maittava lämmin ruoka, ryyditettynä loistavalla palvelulla, tuikkivien silmien ja hymyjen kera. Itse olen kipuillut jo muutaman päivän mahani kanssa, mutta ruoka kulkee hyvin sisään ja ulos. ;-)

PÄIVÄ 8
Jane Tshosta (3956m) Phajoding (4090m)

Aamun nousu järveltä kulkee kuivaa joenuomaa pitkin. Uoma oli vielä paikoittain jään ja lumen peitossa. Polku jatkui ensimmäiset neljä tuntia lumisena ja liukkaana. Matkan aikana on 9 pientä solaa, joista n. 4 solaa on selkeämmin havaittavissa kävelyn aikana. Ennen kuin matkan nousuosuus loppuu, pysähdymme Thujedrajn solaan, josta avautuvat pilvettöminä päivinä panorama näköalat lumihuippuisiin vuoriin mm. Bhutanin korkeimpaan vuoreen Gangar Punsumiin (7546m). Meille riitti kauniit maisemat, jossa huiput piilottelivat pilviverhon takana. Solalta olisi ollut mahdollista kiivetä 4320 metriä korkealle näköalapaikalle, jossa on aikaisempina aikoina järjestetty taivashautajaisia. Paikka on vielä täynnä rukouslippuja ja nuotioiden jäänteitä. Meille riiti sata metriä alempana oleva reitti.
Laskeuduimme kohti Phajodingin luostarialuetta yhden syrjäisemmän meditaatio gompan (temppelin) kautta. Temppeli on rakennettu kallionkielekkeelle (3950m) ja vieressä olevasta kalliosta valuul pyhää vettä. Luostarin pihalla sijaitsee luonnonkivestä muodostunut chorten (stuba).
Telttakodit ja telttavessa!
Phajodingin pääluostarissa oli päivällisemme jälkeen seremonia menossa ja pääsimme sitä jälleen seuraamaan. Oppaamme mukaan olimme olleet koko matkamme ajan hyvin onnekkaita, sillä normaalisti luostareihin ei päästetä vierailijoita.
Jakit
Telttojen ympärillä ruokaili lauma jakkeja, jotka ajoivat muulejamme edestään pois. Luostarin koirat innostuivat uusista tulokkaista ja muulit puolestaan kyllästyivät koiriin jahdaten näitä muutaman tunnin ajan ennen yölevolle asettumista. Päivällisen jälkeen saimme kuunnella bhutanilaisia lauluja oppaamme, apupoikien ja hevosmiehemme esittäminä. Apupoika Kaka oli osallistunut Bhutanin Idols ohjelmaan! Saimme siis sangen viihdyttävän illan itsellemme!

PÄIVÄ 9
Phajodingistä (3690m) kohti Thimpua

Muulien rouskuttaessa aamuruokaansa valmistauduimme haikein mielin aloittamaan viimeisen kävelypäivän. Reittimme oli tähän saakka ollut nousujohteinen ja kumpuileva. GPS oli monta kertaa näyttänyt yli neljän kilometrin lukuja, joista kukaan  ei olisi halunut laskeutua alas. Polku johti hiekkaista, kivistä ja mutkittelevaa uraa pitkin alas kohti Bhutanin pääkaupunkia Thimphua. Lumiset polut jäivät taakse kun laskeuduimme kukkivien rhododendronien laaksoon.
Hallintopalatsin luona suoritetaan joka päivä kansallislipun lasku. Kävimme katsomassa toimituksen ja hihittelemässä koiralle, joka seurasi myös lipunlaskua tarkkaan. Koira osasi ulvoa lähes nuotilleen torvien törähdykset ja munkkien laulut! Koiraa ei selvästikään oltu tilattu esiintyjäksi, vaan se oli yksi Bhutanin monesta kulkukoirasta.

Yöksi hotelliin. Lämmin suihku ja pehmeä peti. Ei nuokaan ole huonoja juttuja!
Koira ulvoo sotilaiden takana torvisoiton ja munkkien laulun tahtiin
Kansallislipun lasku iltapäivisin

PÄIVÄ 10
Aamiaisen jälkeen kävimme katsomassa hotellin vieressä jousiammuntaharjoitteluja. Olen itse harrastanut jousiammuntaa vuosia työni vuoksi ja näiden miesten ammunnan seuraaminen samaan aikaan oli inspiroivaa ja peloittavaa. Ammuntamatka on 140 metriä ja radan toisesa päässä vastapuolen joukkueen ampujat odottavat pienen taulun vieressä saapuvaa nuolta. Hyvän osuman jälkeen taulun vieressä olevat miehet tanssivat ja laulavat osuman kunniaksi. Tilanne tuntui enemmän kansanjuhlalta kuin kilpailulta; en tiedä oliko kumpikaan vai kumpikin.

Kävimme kävelemässä keskustassa, shoppailemassa paikallisia erittäin laadukkaita käsitöitä ja testaamassa toimivatko suomalaiset pankkikortit pankkiautomaatilla ja toimivathan ne! Osassa kaupoista voi maksaa pankkikortilla, mutta laskun loppusumma voi olla silloin jopa 25% suurempi kuin käteisellä ostettaessa.
Iltapäivällä lähdimme tutustumaan Takiniin, Bhutanin kansalliseläimeen. Eläinpuisto oli aikoinaan kolmannen kuninkaan rakentama ja neljäs kuningas totesi että eläinpuistot ovat buddhalaista filosofiaa vastaan, eläimiä ei saa vangita ja vapautti eläimet luontoon. Jostain syystä normaalisti arka ja piilossa elävä takini jäi asumaan Thimphun kaduille etsien ruokaa ja tuhoten ihmisten puutarhoita, joten näille eläimille päätettiin rakentaa suojelualue hiemen kauemmas keskustasta.
Oppaamme ja takiini
Takiini
Päivän päätteeksi lähdimme etenemään kohti Punakhaa, maan entistä pääkaupunkia. Matkan varrella pysähdyimme Dochu Lan solalle (n. 3100m) nauttimaan teetä ja katsomaan kuninkaan voittoisan sotaretken (nepalilaisia "laittomia" siirtolaisia vastaan!!??) kunniaksi rakennuttamaa 108:aa stubaa. Bussimatkat olivat hyvää aikaa keskustella ja kysellä oppaaltamme maahan liittyviä kysymyksiä. Yksi kysymyksistä oli onko Bhutanissa nunnaloita; vastaukseksi saimme "kyllä" ja iloksemme yksi nunnaloista sijaitsi seuraavan yöpymispaikkamme vieressä, joten lisäsimme sen matkaohjelmaamme. Pääsimme jälleen seuraamaan seremoniaa sekä juttelemaan ja tutustumaan nuoriin, sympaattisiin ja hymyileviin nunniin.
Nunna ja koira
Nunna
PÄIVÄ 11
Punakhassa kävimme tutustumaan maan suurimpaan ja vaikuttavimpaa linnoitukseen, Punakha Dzongiin. Matkamme aikana, maaliskuun puolivälissä, suurin osa Thimpun munkeista oli viettämässä talven kylmää aikaa lämpimämmässä Punakhassa joten linnoituksessa riitti vilskettä.
Punakhassa sijaitsi myös "Divine Madmanin" (Drukpa Kunley Lama) kunniaksi rakennettuun luostariin. Lähistöllä sijaitsevassa kylässä näkyi ehkä koko maasta selviten Divine Madmanin vaikutus; talojen seinät olivat maalattu täyteen pyhiä falloksen kuvia ja kaupoista sai ostaa erikokoisia ja värisiä pahoilta hengiltä suojaavia fallos koristeita.

Paluumatkalla Paroon pysähdyimme jälleen Dochu Lan solaan, sillä kaikki unelmoivat jo paluusta korkeammalle vuoristoon. Kolmessa kilometrissä oli hyvä nauttia viimeiset teet ennen laskeutumista pikkuhiljaa kohti normisuomalaisen korkeuksia.
PÄIVÄ 12
Aamulla ajoimme vielä viimeisen kerran oppaamme "Santun" ja kuljettaja "Pasasen" kanssa katselemaan maisemia. Paron lentokenttää vastapäätä olevalla rinteellä on levike, jossa saa hyviä kuvia tästä pahamaineisesta lentokentästä. Viimeiset halaukset ja hyvästit bhutanilaisille oppaillemme ja matkustimme Delhiin.
Päätimme viettää lepoillan hotellilla, sillä kukaan ei halunnut viettää hikisiä tunteja autossa ja ruuhkassa. Bhutanin matkamme aikana Delhin säätila oli muuttunut radikaalisti ja ulkolämpötila oli 38 astetta, hotellin uima-allas houkutti nähtävyyksiä enemmän.

PÄIVÄ 13
Lento Helsinkiin ja jäähyväiset kentällä. Bhutan voitti puoleensa kaikki matkalla olleet!
Oppitunti pikkumunkeille luostarin pihalla

Harjoitukset

Pikkumunkit näkevät ensimmäistä kertaa elämässään itsensä oikeassa valokuvassa