maanantai 26. marraskuuta 2012

ke garne

Auringonlaskun aikaan matkalla kotiin
Vietän vapaaehtoisaikaani täällä Nepalissa tittelillä "project development coordinator", mikä kertoo siitä, että olen täällä tarjoamassa aikaani ja taitojani projektin alku- ja luomisvaiheessa. Aikani Nepalissa on rajallinen, olen nyt noin puolessa välissä matkaani, ja into hypätä käytännön kouluttamistyöhön olisi jo kova. Projektien parissa työskentelevät tietävät, että projektien alkuvaiheessa yleensä asiat saattavat muuttua ja voi tulla tunne ettei mikään etene mihinkään suuntaan.
Naapuri kuivaa etupihallaan hirssiä seuraava "raksisatoa" varten
Taustalla kulkevat isomman kokonaisuuden neuvottelut ministeriöiden ja paikallishallinnon kanssa luovat oman värinsä alati muuttuviin aikatauluihin, projektiluonnoksiin ja budjettihahmotelmiin.

Elämä Pokahrassa liikkuen, meloen ja runsaasta palvelutarjonnasta nauttien vuorien kurkkiessa taivaanrannassa, tekee kuitenkin tästä työstä enemmän loman- kuin työnmakuisen.

Tiedän kuitenkin palaavani Suomeen ennen kuin pilottiprojektimme on lopussaan, joten mieli on jo valmiiksi haikea. En tule näkemään työni valmista hedelmää! Olen täällä kehittämässä ja viemässä kehitystä eteenpäin ja niitä asioita tapahtuu koko ajan, siitä voin olla tyytyväinen. Suomen työpaikallani varmaan nauravat tätä lukiessa, kun tietävät että olen välillä vähän kärsimätön ja täällä pitää taipua Nepalilaiseen rytmiin, joka on vielä savolaistakin rytmiä leppoisampi. :-)
"koulukyyti", naapurin lapset matkalla koulusta kotiin
Olen elänyt aikani täällä rinta rinnan nepalilaisten perheiden kanssa, jopa heidän kotonaan ja aloitin kielen opinnotkin tällä viikolla. Tutustumalla kulttuuriin ja kieleen olen ehkä hieman omaksunut nepalilaisia tapoja. Vasta kotisuomessa läheiset voivat kertoa minulle kuinka paljon!

Vaikka koen jo nyt haikeutta siitä, että projekti jatkaa elämäänsä ilman että minä näen sen, pystyn jo sanomaan nepalilaisittain: "Ke garne". Lausahduksella on sanoja "mitä tehdä" suurempi ja syvällisempi merkityksensä kuin miltä ensikuulemalla vaikuttaa; sanoilla ei tarkoiteta että jotain pitäisi tehdä, enemmänkin että "voi, voi, nyt vain odotellaan ja katsellaan sekä tyydytään siihen mitä tulee tapahtumaan".  Lausahdusta voi käyttää lähes tilanteessa ja tilanteessa ja hymyillä päälle nepalilaiseen tyyliin kasvot auringon lailla loistaen.
katukahvilan seinämaalaus
Projekti elää tässä vaiheessa sopimusneuvotteluja partnereiden kanssa ja minä jatkan myös seikkailujani Nepalin kiehtovaan kulttuuriin, kieleen ja luontoon.
Perky Beans kahvilan saavin kokoinen smoothie


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti